Είναι προφανές ότι οι τράπεζες εμπλέκονται ενεργά στη χρηματοδότηση συγκεκριμένων Μέσων Ενημέρωσης. Σκοπός δεν είναι απλώς η διαφήμιση των προϊόντων τους, αλλά η στήριξη πολιτικών που κατευθύνουν τη ροή των χρημάτων. Οι πολιτικοί που επωφελούνται από τις τράπεζες μπορεί να περιμένουν στήριξη ή ακόμα και άλλες ανταλλαγές υπηρεσιών από τα Μέσα Ενημέρωσης που χρηματοδοτούνται.
Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι η σχέση των διαχειριστών των τραπεζών με τα ΜΜΕ που λαμβάνουν χρηματοδότηση. Μια συγκεκριμένη περίπτωση αφορά στην Eurobank, η οποία φέρεται να διοχετεύει διαφημιστικά κονδύλια σε ανύπαρκτους ή σχεδόν ανύπαρκτους ιστότοπους, οι οποίοι δεν έχουν την απαιτούμενη επισκεψιμότητα για να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε επένδυση σε διαφήμιση. Ένα από τα παραδείγματα είναι το oknews.gr, που σύμφωνα με τα δεδομένα έχει μόνο 17.305 μηνιαίες επισκέψεις και κατατάσσεται χαμηλά στην ελληνική αγορά.
Εντούτοις, η Eurobank φαίνεται να πιστεύει ότι μέσω αυτών των διαφημίσεων προάγει τη φήμη και την πολιτική της. Αν και μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι είναι ιδιωτική επιχείρηση και μπορεί να πράττει κατά βούληση, οι τράπεζες οφείλουν να δηλώνουν που διοχετεύουν τη διαφήμιση, για να αποφεύγονται φαινόμενα που μπορεί να παραπέμπουν σε διαφθορά ή σε χρήση «μαύρου» χρήματος για πολιτικούς σκοπούς.
Σημαντική είναι η νομική διάσταση του θέματος. Η μη διαφάνεια σχετικά με την κατανομή κεφαλαίων σε Μέσα Ενημέρωσης μπορεί να συνιστά παράβαση καθήκοντος και να οδηγήσει σε νομικές προσφυγές από μετόχους κατά των τραπεζών. Αυτό θα μπορούσε να ενεργοποιήσει και τη συμμετοχή Ευρωπαίων θεσμών, όπως ο Ευρωπαίος Εισαγγελέας.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Eurobank και άλλες μεγάλες τράπεζες έχουν διακόψει τη διαφήμιση σε ισχυρά Μέσα Ενημέρωσης, όπως το Documento και το documentonews, παρότι αυτά προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες ημερησίως. Αυτή η πολιτική μπορεί να σχετίζεται με την τρέχουσα κυβερνητική στάση απέναντι στην ελευθερία του Τύπου και εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ανεξαρτησία των ΜΜΕ.
Πηγή: documentonews.gr